PDA

Bekijk Volledige Versie : De ideale instap gasbarbecue bestaat hij?

raul09
06-05-10, 19:39
Dag allemaal.
Ik ben volledig nieuw in het gas barbecue gebeuren en ben dus op zoek naar eentje.
Ik heb altijd met houtskool gewerkt maar ik wil een extra bbq voor wekelijks gebruik en eigenlijk dienende als extra fornuis.
Mijn zoektocht heeft mij naar veel merken geleid zoals brahma, broil king, campingaz en dergelijke. Hier stuit ik dan op outdoorchef en weber.
Eerst had ik 2-300 in gedachten maar dan lees je over geld niet waard zijn.

Kunnen jullie mij leiden?
Wensen zijn gas bb waar ik zowel kan vlees op bereiden als ook groenten via wokpan of iets dergelijks.
De bbq smaak zoveel mogelijk benaderen is ook een must.

Alvast bedankt voor de raadgevingen

Frits
06-05-10, 19:43
Bram, ik heb zelf geen ervaring met gas, ik zie wel vaak Weber gas bbq's op Marktplaats voorbij komen voor een redelijke prijs.

joeyckmans
06-05-10, 19:52
Wel, een goede vriend van me heeft een outdoorchef voor "dagelijks" gebruik. En ik moet zeggen die is echt handig. Het "gas funnel systeem" werkt goed en je kan er alle richtingen mee uit. En er zijn de nodige hebbedingetjes zoals een wok of een groenterooster.

Ad
06-05-10, 19:55
Voor gas

Kijk naar Outdoor Chef of Weber.

Als ik zelf zou "instappen" en het forum als leidraad gebruiken, ik heb hier nog niemand van houtskool naar exclusief gas zien overstappen. Ik heb wel meerdere mensen van gas naar houtskool zien overstappen.

Als jullie met z'n tweeen zijn, kijk eens naar een Weber Go Anywhere leuk instap model en erg portable. Er zijn hier meerdere mensen die die bbq erbij hebben. Of een OTS 47 of 57.

Ad,

spiffs
06-05-10, 19:55
Ik heb zelf een weber spirit gehad, fijn ding, maar wilde meer en ben dus van gas -> kolen gegaan, ik hou het forum hier nog steeds verantwoordelijk voor :P

heb verder weinig ervaring met merken, wat me wel opviel tijdens de demo bij onze hoofdsponsor, waar ook campinggaz bbq gedemonstreerd zouden worden, en ik dus vroeg waarom die niet buiten stonden, er iets gemompeld werd over regen en roest.....

Admin
06-05-10, 20:00
Outdoorchef is een goede gasser voor een redelijke prijs.

De goedkopere modellen van Broil-king zijn nog steeds uitstekende barbecues, ze worden namelijk bijna allemaal opgebouwd uit een gietijzeren/gietaluminium bak met daarop een gietijzer rooster of een emaille-rooster.

De Q-reeks van weber is goed (ik heb de houtskool), die zijn van gegoten aluminium met een gietijzer rooster.

Wat ook heel belangrijk is : Traploze gasregeling (of in ieder geval 5 of 6 standen), bij veel merken heb je alleen maar standje te laag, te heet en uit.

Dominique
06-05-10, 20:30
Ik heb zelf een outdoor city grill. Ik ben door de Mannen nu wel aan de kolen, maar het gassertje komt nog regelmatig te voorschijn. Qua bedieningsgemak een toppertje, en het al eerder genoemde trechtersysteem heel fijn.

raul09
06-05-10, 20:31
ik zou ook nooit alleen gas gebruiken maar voor in de week na het werk even bbq aan te steken is het toch niet je dat zo een houtskool bbq

Dominique
06-05-10, 20:49
ik zou ook nooit alleen gas gebruiken maar voor in de week na het werk even bbq aan te steken is het toch niet je dat zo een houtskool bbq

Juist, en daar is ie heel erg fijn voor!

koef
06-05-10, 20:58
Ik zie het zo:

Als je doordeweeks je houtskool BBQ aansteekt met een starter eet je zo'n 20 minuten later dan met een gas BBQ. Als je in die 20 min je voorbereidingen doet die je ook met een gasser hebt eet je net zo snel. 8)

Mike
06-05-10, 21:32
Koef heeft hier wel een puntje. Ik sluit mij helemaal aan bij het advies van Admin: kijk naar instappers van Broil King (traploos), Outdoorchef (2 pits, kogel) en Weber (Q serie of een zwarte Spirit).

raul09
06-05-10, 21:51
kan mss ook te overwegen zijn dan, eentje met starter, geen ervaring mee, ben noob, altijd met barbecookje enzo moeten werken thuis :-( tijd voor deftige bbq dus

Mike
06-05-10, 21:58
Startertje is zeker aan te bevelen. Zorg dan ook meteen dat je de betere brandstoffen stookt: Black Ranch of Schmitz voor houtskool. Ecobrasa voor briketten (check maar 'ns de posts van Frits). Barbecook voorziet toch in een starter functionaliteit in de zuil van het toestel? Helemaal sjiek zijn de keramische toestellen; 's ochtends al aansteken en stoken tot 140 C. 'S avonds na het werk nog steeds op temperatuur en klaar voor gebruik. Wel een beetje duur.

Ad
06-05-10, 22:56
@raul

Wat voor budget heb je? Het is redelijk gemakkelijk (en goedkoop) om naar een WGA of een OTS te kijken op Marktplaats, en als die niet bevalt dan is die weer zo verkocht of (in het geval van een WGA) word het de kampeer/strand BBQ.

Ad,

raul09
06-05-10, 23:25
budget is tss 200-500 euro, het is geen kampeer bbq maar gewoon als extra kookplaat in de lente en zomer maanden.
Volwaardige maaltijd klaarmaken. In lente zomer zou hij onder hoes buiten staan, in winter binnen!
Budget loopt nogal uiteen omdat ik ofwel goede starter koop en zie wat het is om met gas te koken en dergelijke ofwel
echt iets compleets.

Ad
07-05-10, 01:19
Die ODC is een goede BBQ, maar redelijk moeilijk om die aan het roken te krijgen. De Weber Q series is een erg mooie BBQ, en heeft ook een erg mooi rooster, maar is weer wat moeilijker om indirect te doen.

Met jouw budget kun je een hele mooie BBQ kopen. Heb je al eens gekeken naar de grotere Webers (Ik denk Performer) Kolen, maar op gas aansteken?

Ad,

raul09
07-05-10, 08:56
zal ik eens bekijken thx

raul09
07-05-10, 09:18
De performer kost in us enzo 200 euro minder :o is wel groot verschil!

Marnix
07-05-10, 11:03
Performer is perfecte BBQ, vooral door de gasontsteking en het tafeltje. Heb je geen omkijken naar. Ik gebruik overigens wel een brikettenstarter die ik bovenop de brander zet.