PDA

Bekijk Volledige Versie : Vlees snel ontdooien

David
05-05-10, 11:43
Het scenario: het vlees ligt in gezinsporties ingevroren in de vriezer te wachten op het moment der waarheid. Bij BBQ plannen wordt een portie een avond van te voren (of twee wanneer er langer gemarineerd moet worden) in de koelkast geplaatst, om te ontdooien.

Maar dan, terwijl het vlees al bijna de grill opgaat, komt het bericht dat er extra eters zijn. Kleinere porties per persoon worden niet wenselijk geacht, dus moet er snel extra vlees worden ontdooit.

De vraag: hoe doen jullie dit, en met welke resultaten?

David

Niek
05-05-10, 11:45
Het bevroren vlees in een bak met KOUD water leggen. Dat versnelt het ontdooien.

Fred
05-05-10, 11:58
Of wat Niek schrijft (heeft de voorkeur) of in de magnetron op ontdooien.

Marcel
05-05-10, 12:21
:roll:

Of zorgen dat er altijd wat spullen in de vriezer liggen die niet zo nodig hoeven te ontdooien voordat ze op de grill gaan (hamburgers, of braadworsten die je in een bak met bier en uien op de grill kan gooien) :idea:

Admin
05-05-10, 12:30
Magnetron vind ik altijd gevaarlijk, je vlees kan er erg taai van worden.

Als je naast een rivier woont, dan kan je de zak in het koud stromend water hangen ;-)

Dat is na ontdooien over een lange periode in de koelkast (maar daar vroeg je niet naar) de beste manier om zonder veel vochtverlies je vlees of vis te ontdooien.

Nog een tip, verdeel je spul over meerdere kleine zakjes, dan hoef je ook minder weg te kieperen.

PJ
05-05-10, 15:55
Zoals Niek zei: in koud water leggen. Wat ik zelf doe is de bak onder de kraan zetten en een klein straaltje (koud) water laten lopen (zoals in een spoelbak voor bierglazen) voor een beetje circulatie. Je zult versteld staan hoe snel het ontdooit. Uiteraard moet het vlees wel geseald zijn of in een dichte ziplocbag met de meeste lucht eruit. Dingen als grote (hele) garnalen gooi ik zonder meer in het water.

Eastwood
13-05-10, 13:06
Vind ik interessant, waarom koud water? Wat is daar de theorie achter? Zelf gebruik ik warm water, niet kokend, want dan wordt het vlees ook al een beetje gekookt.

Niek
13-05-10, 13:09
Omdat b.v. rundvlees bij 54C al medium-rare is.

Daarom koud water en nooit warm water!

(en volgens mij ook nog iets met bacteriƫn (Ad?))

Frits
13-05-10, 13:14
Ja, bacterien, die willen we niet te wakker maken natuurlijk en je wil het vlees ontdooien en niet voor gaan garen.

marco w
13-05-10, 13:51
Kan je vlees dan niet gewoon buiten de koelkast ontdooien. Ik haal 's ochtends vlees uit de koelkast, dat leg ik op het aanrecht en 's avonds is het zo goed als ontdooit.

Niek
13-05-10, 13:55
Het is beter om je vlees in de koelkast te laten ontdooien.

Al ben ik nog nooit ziek geworden van het vlees wat mijn moeder klaar maakt. Daar ligt volgens mij iedere dag wel een stuk bevroren vlees op het aanrecht.

Eastwood
13-05-10, 14:03
Bacterietjes.. dat wist ik wel, het is dan ook wel de bedoeling het vlees onmiddellijk na het ontdooien te bereiden, maar medium-rare op 54C daar heb ik nooit bij stilgestaan. :shock: :shock:
Het n00b-gehalte is bij mij kennelijk nog hoog......

Frits
13-05-10, 14:15
Kan je vlees dan niet gewoon buiten de koelkast ontdooien. Ik haal 's ochtends vlees uit de koelkast, dat leg ik op het aanrecht en 's avonds is het zo goed als ontdooit.

Ik denk dat bij ontdooien in water de temperatuur aan de buitenkant van je vlees,
niet veel hoger zal worden dan een graad of 5 C.
Als je het vlees gewoon buiten de koelkast laat ontdooien kan de buitenkant wellicht kamertemperatuur bereiken.

marco w
13-05-10, 14:19
Het is beter om je vlees in de koelkast te laten ontdooien.

Al ben ik nog nooit ziek geworden van het vlees wat mijn moeder klaar maakt. Daar ligt volgens mij iedere dag wel een stuk bevroren vlees op het aanrecht.

Inderdaad zo doet mij moeder het ook altijd vandaar dat ik dat ook doe. Maar meestal is 's avonds de kern nog bijna bevroren dus eigenlijk ging ik er vanuit dat de buitenkant ook niet echt heel warm zou worden..

Ad
13-05-10, 16:50
Hah, hier hebben we het al eens over gehad

http://barbecueselwerd.forumcircle.com/viewtopic.php?t=1206

De gevaren zone 40-140F (gemakkelijk te onthouden in F, 4.5-60C)

Dit is de tempertuur waar micro-organisme zich multipliceren. Je wilt je eten zo min mogelijk en zo kort mogelijk in deze zone hebben, zowel voor als na het koken. (volledige uitleg in de link)

Met het ontdooien word de buitenkant blootgesteld aan die temperatuur. Je wil eigenlijk onder de 2 uur blijven voor die temepratuur en zeker niet langer dan 4 uur.

Een andere bijwerking is dat je de cel structuur van het vlees verder (het is al beschadigd door het invriezen) kapot maakt door met heet water te ontdooien.

Ad,

David
14-05-10, 19:05
Hmm, vandaag een testje gedaan (ik was weer eens vergeten op tijd kip uit de vriezer te halen :-( ) - twee kipfilets van samen zo'n 500 gram, diepgevroren op zo'n -18 graden. In een bak water gelegd, tussentijds water nog twee keer ververst, en halverwege de filets elk in een eigen zakje gestopt. Na zo'n 3h30 vind ik ze zacht genoeg om verder te bereiden.

Conclusie: wanneer je plotseling extra eters hebt, moeten ze zo wel erg lang wachten voor er iets op tafel komt.

marco w
14-05-10, 19:43
Naar de supermarkt rijden is dus een stuk sneller!:)

spiffs
14-05-10, 19:45
dat laatste gebeurd hier ook vaak, met als gevolg dat de vriezer niet zo snel leeg raakt.....

Eastwood
14-05-10, 19:54
Ook ik heb vandaag een kleine kilo fricandeau uit de vriezer gehaald. Onder een klein stroompje koud water -ik luister soms wel eens :o - deze in ruim anderhalf uur bewerkbaar gekregen. Viel niet eens zozeer tegen, daar ik nog genoeg te voorbereiden had, zodat toen ik daarmee klaar was, de fricandeau zo goed als ontdooid was.

Ad
14-05-10, 20:01
@all

Ik heb dezelfde ervaring met kipfilet

Rond een uur om genoeg te ontdooien om werkbaar te zijn.

Ad,

noskos
14-05-10, 22:48
Of je kookt voortaan zoals Phubar, dan kan er altijd iemand aan schuiven ;-)