PDA

Bekijk Volledige Versie : gemarineerd spek?

bapetc
14-04-10, 14:50
Wie kan mij zeggen hoe de marinde gemaakt wordt voor typisch gemarineerd spek wat je bij de slager kan kopen speciaal voor op de bbq?
Soms ook opgerold op een sate stokje.
Ik zou het zelf eens willen proberen.

Mvg
Bart

Niek
14-04-10, 14:57
Volgens mij is het een soort van 'cajun-rub' die op dat spek zit.

Deze is goed:
http://www.bbq-nl.com/2008/08/cajun-varkenshaasmedallions.html

Wat een groot verschil maakt is het gebruik van gerookt paprika poeder dat je kunt bestellen bij Smokey-Al.
http://www.smokey-al.nl/SAG/Home.html

bapetc
14-04-10, 15:20
Maar dit is toch droog? Meestal ziet die spek er redelijk vochtig uit, echt een rode lopende marinade?

Niek
14-04-10, 15:26
hmmm dan heb ik een andere in mijn hoofd zitten.

Misschien ipv droge knoflook, verse knoflook gebruiken.
En het geheel met olijfolie en citroensap vermengen tot een pasta/dikke marinade.

Admin
14-04-10, 15:28
Maar dit is toch droog? Meestal ziet die spek er redelijk vochtig uit, echt een rode lopende marinade?
Ik kom wel eens bij een slager achter de schermen en meestal zijn het kant en klare marinades die ze per emmer van 10 liter kopen.
De grootste producenten ervan zitten in Duitsland, maar in NL hebben we ook een paar o.a. van bio-marinades (die smaken wat zuiverder).

RicksRubs
14-04-10, 17:29
Voor cajun heb ik het volgende wel eens gemaakt voor spek:

1/2 kop paprika
6 eetlepels Kosher zout (grof)
1/4 kopje zwarte grof gemalen peper
3 eetlepels basilicum gedroogd
3 eetlepels knoflookpoeder
2 eetlepels uienpoeder
2 eetlepels oregano gedroogd
2 eetlepels cayennepeper
2 eetlepels witte peper
2 eetlepels tijm gedroogd

dit vermengd met olijfolie en hier het spek in gelegd en uren later op de bbq smaakte erg goed.
Geen idee of dit hetzelfde is als in de winkels. Vraag het eens wat erin zit.
Weet dat ze het bij de sligro ook verkopen kant en klaar even kijken wat erin zit en dan het proberen na te maken na eigen smaak.

Groet Rick

Mike
14-04-10, 17:36
Spek marineren? Product is al mals van zichzelf; smaakvol van zichzelf; vet zat van zichzelf en verduurzamen lijkt mij ook niet echt nodig. Niet lapjes kopen maar een groter stuk (Berkshire of Livar) buikspek met zwoerd. Lekkere en aromatische Dry Rub uitzoeken (d'r komen d'r nogal wat voorbij op dit forum) en het spek, zachtjes, zachtjes garen en allen kort grillen voor een knapperig zwoerd. Als je dan toch iets wil zoals van de de slager....koop het dan gewoon bij die slager of bestel een 2,5 liter can bij deze kruidenmengers: http://www.verstegen.nl/nl/professionals/foodservice/productsoort/world_grills

Argentine Fire heb ik jaren terug regelmatig gebruikt. Allemaal high tech olie marinades met speciale zouten en specerijen...

Frank54
14-04-10, 20:03
voor deze produkten zijn je kwaliteiten als bietser belangrijk. Ik kan bv voor een paar euro meestal wel een paar Tupperware bakjes krijgen bij een horecaslager in de buurt. Hij heeft die marinades in jerrycans. In Schoten bij Struik hebben ze ook lekkere dingen.

BramBBQ
14-04-10, 20:26
Dat stuk buikspek van Kurt was idd heerlijk. Alleen een droge rub, even wat wybertjes erin snijden en op de Queen of BBQ leggen. Maar kan vast ook op een kleiner exemplaar

Dominique
14-04-10, 20:42
Die van Kurt was goddelijk!
Als we daar het recept van zouden hebben, jammie jammie!