PDA

Bekijk Volledige Versie : Moink balls .......... what else

Frits
24-05-09, 21:29
Zoals al velen voor mij heb ik vandaag ook moink balls gemaakt. Ze waren hartstikke lekker, maar ik denk toch dat ik Noskos' methode ga gebruiken en de balletjes gewoon zelf maak.

http://lh4.ggpht.com/_0X-6vsoXry8/ShmfW3qDz1I/AAAAAAAAAGs/CANJZgRp5sw/SA401524.JPG?imgmax=800

http://lh5.ggpht.com/_0X-6vsoXry8/ShmWyArf75I/AAAAAAAAAFw/9Pw45hWwANE/SA401526.JPG?imgmax=800

http://lh3.ggpht.com/_0X-6vsoXry8/ShmW3-ZOucI/AAAAAAAAAF0/Jmyt-SHWaiM/SA401528.JPG?imgmax=800

Niek
25-05-09, 07:12
Zien er goed uit! Hoe lang hebben ze op de bbq gelegen? En bij welke temp?

Frits
25-05-09, 09:29
Ze hebben er maar een uur opgelegen toen was het ontbijtspek echt wel klaar. Gisteren heb ik voor het eerst in tijden weer eens Weber briketten gebruikt maar die werden wel 400f tegen de fire up kokos briketten die normaal rond de 350f blijven en ondanks het dichtknijpen kreeg ik de temperatuur niet goed onder controle. Maar aangezien de balletjes al voorgegaard waren smaakte ze toch goed met een lekkere rook smaak van hickory rookhout.
Het wordt mischien tijd voor een speciale Moink afdeling op de site, waar we alle recepten en mob sauces voor deze balletjes bij elkaar zetten.

spiffs
25-05-09, 14:05
ok, wie gaat zich als eerste opgeven voor het certificaat certified moink baller?

noskos
25-05-09, 14:21
Ik ;-)

http://www.bbq-brethren.com/forum/showthread.php?t=62334

spiffs
25-05-09, 14:39
ok! ik gebruik wel kant en klare balletjes, maar kwam er v/d week achter dat er ook ip door de balletjes zit. Ik weet niet wat meer vloeken in de kerk is. zelf gemaakte balletjes of kippies in je balletjes!

noskos
25-05-09, 14:57
Als je niet in de VS woont mag je zelf je balletjes maken als er geen kant en klare diepvries Italiaanse gehaktballetjes te koop zijn, dus ik doe het nog steeds volgens de regels :-) Het moet wel rundergehakt zijn! ;-)

Ad
25-05-09, 20:26
Ik denk dat dit een van de redenen is dat mijn MOINK balls doorgaans donkerder zijn. Gehakt ballen zijn al kant en klaar, en dan 2 uur op 250F dat gaat er nog al aan toe. Ik gebruik ook de originele frambozen saus.

Het zou leuk zijn als we allemaal op dezelfde dag 'en block' ons proberen te laten certificeren.

Ad,

Frits
25-05-09, 21:03
Dus @Ad na de WSM day hebben we de eerste zaterdag van juni Moink Balls Day.

Ad
25-05-09, 21:20
<== eerste zaterdag in juni ga ik met een vriend op een motorcycle trip (H-D) 4/4 t/m 4/7/09 Boise - Bend - Oregon Coast PCH-1- Portland - Boise.

Ad,

Frits
25-05-09, 21:25
Ja je kan natuurlijk ook niet alles hebben, maar jij kan natuurlijk makkelijk aan de italiaanse balletjes komen. Ik begreep van de bedenker dat het gaat om zo simpel mogelijk en vandaar dus de voorgebakken balletjes. Je kan je afvragen of de balletjes van de IKEA dan mogen, niet Italiaans maar wel bevroren.

spiffs
25-05-09, 21:40
koele trip Ad, maar je kan toch een go anywhere meenemen, foto's via je iphone uploaden, ik zie het probleem niet :D
Goed idee, een eigen moinkday! ik doe mee.

Mike
25-05-09, 21:53
Balletje, balletje...Heeft iemand dit al 'ns geprobeerd met kk frikadellen? 8)
Mooi initiatief: BallenBakkersDag 2009. Dit wordt dan 06 juni as? Helaas dan spelen ondergetekende en Admin weer met hun groene eieren in A'doorn tijdens de Eggtastic Super Saturday. 'S avonds nog een Aussie style barbie voor een nieuwe kroeg in Breda :D

spiffs
26-05-09, 12:53
hmmm ik zie net dat ik 6 juni in rotterdam zit, concertje. dus dat wordt moinks for breakfast! (wie regeld de t-shirts!)

Frits
26-05-09, 13:54
Ik hoor het alweer, veel afzeggers. Moeten we maar een leuke zaterdag in september proberen, de tweede bijvoorbeeld, dan heeft iedereen de tijd om er iets leuks van te maken. Kunnen we mischien een certificaat aanvragen voor 'certified moink balls country'

Mike
26-05-09, 14:03
@Frits
2de zaterdag; dat is dan zaterdag 12 september 2009. Goed voorstel om met alle liefhebbers van dit forum bij elkaar te komen voor een dagje ballen bakken. Namens de Nederlandse Barbecue Stichting stel ik voor om van deze zaterdag, heel weekeinde te maken voor een gezellige familie barbecue cook-off op locatie met logies, drinken en natuurlijk al het eten van de barbecue. Iedere deelnemer kookt zijn of haar specialiteit op de zelfmeegebrachte smoker, cooker, OTS, OTG, WSM weet ik veel...Gewoon een beregezellig weekend met allemaal BBQ freaks, lekker eten en drinken voor de hele familie. Wat denk je van dit idee? 8)

Frits
26-05-09, 14:58
Klinkt goed, wat vind de rest

spiffs
26-05-09, 15:03
Klinkt goed, ik zat een beetje aan een centrale lokatie te denken, den helder bv :wink:

Mike
26-05-09, 15:40
Voorlopig idee is om naar een adres te gaan waar je kan kamperen met eigen tentje of camper, maar waar ook vakantiehuisjes zijn, bij voorkeur groot genoeg om als eetzaal/woonkamer voor iedereen te fungeren. Uiteraard moeten we zonder gezeik in de buitenlucht met hout en kolen (en ja hoor ook 'n beetje met gas; voorwerpen met een stekker blijven in de toilettas!) kunnen koken en uiteraard een fiks kampvuur en kookvuur kunnen maken en een paar stevige pintjes kunnen drinken. Helemaal mooi is een centraal gelegen locatie waar iedereen vlot naar toe rijdt. Dit is een adres waar Admin, BBQKeerl en ondergetekende al 'ns geweest zijn: http://www.barendonk.nl/ 8)

Ad
26-05-09, 15:44
Boise, ID? ;-)

spiffs
26-05-09, 15:44
OK, ik zat al aan een scoutingterrein te denken, vaak een clubhuis, kampeerplaats en grote kampvuurplaats met stookvergunning. maar ik moet eerlijk bekenen dat het al heel lang geleden is en dat het toen nog padvinderij heette.

Frits
30-05-09, 08:45
Lees net dat Noskos als eerste in Nederland gecertificeerd Moink baller is. Dit schept verplichtingen voor de rest van ons, wie volgt in Noskos' voetsporen?

noskos
30-05-09, 09:48
:-D

Ik heb gelijk mijn signature maar even aangepast :-)
Volgende????

spiffs
30-05-09, 10:22
vanavond gaan ze erop! Voor het eerst op kolen, anders tellen ze volgens mij niet mee.

spiffs
31-05-09, 06:11
haha, het heeft even wat voeten in de aarde gehad! (sorry Noskos, alhoewel ik denk dat het helemaal langs je heen gegaan is :) )Maar ik ben ook goedgekeurd! Ik had ook verteld dat we een datum prikken om allemaal tegelijk MOINKs te maken, en dat zag Larry wel zitten en wil graag op de hoogte gehouden worden voor zijn blog.

ust kidding on Noskos...

As for your dutch MOINK day! I would be honored to feature all your dutch MOINK Balls on my blog.

I'm going to be starting a "All About MOINK" Page on my blog. Email me at bbqgrail@earthlink.net and we can coordinate.

geschiedenis van MOINK balls (http://thebbqgrail.com/2009/05/06/for-the-love-of-moink/)

noskos
31-05-09, 09:55
Gefeliciteerd!!! :-) Ik heb het inderdaad niet meegekregen, ik ga zo eens even lezen wat de commotie was ;-)

Admin
31-05-09, 11:30
Beseft overigens niemand dat zo'n moink-bal in Nederland al jaren te koop is onder de naam Sla-vink?

spiffs
31-05-09, 12:51
ik proef toch echt smaak verschil :) hmmm slavink met rub behandelen en op de Q, Mega MOINKS!!!!

Mike
31-05-09, 13:10
Iemand al 'ns een frikandelletje gemoinkt? Typical Dutch?

spiffs
31-05-09, 14:02
haha we kunnen een nieuwe topic openen, ipv will it blend, will it MOINK!

noskos
31-05-09, 16:03
De lettuce finch (slavink vrij vertaald :-D) heb ik al eens gemaakt op de smoker hoor :-) Zag ze liggen een tijd terug bij de Appie en heb je tijdens een sessie met ribs even mee gerookt, waren erg apart :-)

Maar ja, ik heb er geen foto's van, dus het is niet gebeurd..... ;-)

Mike
01-06-09, 13:12
Moink variatie 1

FF mijn 3rd Ed. Food Shoppers' Guide to Holland d'r bij gepakt en wat lees ik bij Blinde Vink: '..These littl "veal birds"made up of ground veal rolled in thin veal cutlets are best when fried, while sla vinken are made up of lean minced pork wrapped in streaky bacon which are good fried or barbecued.'

Toch wel handig deze comprehenise review of the finest food products in the Dutch marketplace.