PDA

Bekijk Volledige Versie : Wie gebruikt hier een elektrische BBQ (Weber)

Geitekaas
04-04-16, 10:48
Mensen,

Na vele jaren kolen en sinds 8 jaar Weber Genesis (oudje met niet zo mooi onderstel maar sinds vorig jaar nieuwe brander, ontsteking en thermometer) moet ik op zoek gaan naar een nieuwe BBQ. Wss ga ik in het centrum wonen van een grote stad en ik moet iig kleiner gaan fikken. Wellicht zelfs is gas ook al verboden. Hummm... Ik wil blijven slowkoken. En een beetje roken mss (Als dat zowiezo mag).
Vandaar mijn vraag: Elektrisch, wie heeft er ervaring mee? Gaat dat een beetje betreft stabiel en hitteregeling?
Kun je makkelijk een aantal uren de zelfde temp aanhouden?
Wordt het ding heet genoeg om bv een steak te grillen? Of om de laatste tien minuutjes hoog te gebruiken voor een knisperend krokant laagje op een kip?
Kun je met open bak grillen of moet de bak altijd dicht ivm hitteverlies?
Best belangrijke vragen dus. Ik wil mijn hobby niet kwijt en ik moet ook tuinloos nog kunnen knoeien.
Jullie ervaringen zijn daarom zeer welkom.

Wie weet raad?

Bijdeweg, het zou gaan om de Weber Q1400 of 2400, ondanks het gemis aan tempmeter op de bak. Wellicht op te lossen door een gaatje te boren.

P.s. Mocht gassen toch mogelijk zijn, overweeg ik de Weber Q2000 serie. Andere optie zou de kogelgasser van Outdoorchef kunnen zijn. Nog geen beslissing daar... Ook zij hebben een elektriker, merk ik.

fxs81
04-04-16, 15:13
Heb op een 1400 gequed in Center Parcs. Ging wel maar vond het zelf niet fijn werken. Beetje hotspots en duurt lang voor hij weer op temperatuur is als je hem open hebt gehad. Klep dus altijd dicht. Als gas mag zou ik voor een 2200 kiezen.

Meatlove
04-04-16, 15:17
Hoe groot of besloten is je nieuwe Q-plek? Ik heb hier ook al kamado's op balkons voorbij zien komen. (zelfs van mensen die er dagelijks op koken)

blackbully
04-04-16, 15:39
We zijn begonnen met gas op het balkon.
Moet zeggen dat de kamado's stukken minder walmen en roken op het balkon.
Electrisch heb ik geen idee van.

VWim
04-04-16, 15:46
Direct gevolg van de isolatie denk ik? Klein brandje is tenslotte minder warmte, maar ook minder rook.

Geitekaas
04-04-16, 18:43
Ik vrees (maar weet dat vooralsnog niet zeker) dat open vuur verboden is.
Gas lijkt me ook de keuze als het kan. Een BGE of Kamado zal wss geen optie zijn.
Ik lees zo af en toe wat op duitse fora en hier en vind te weinig info helaas.

Smart
04-04-16, 20:35
Heul iets anders, maar ook een Cobb overwogen? Met cobblestones ist geen open vuur en rookt alleen de 1e 2 minuutjes..

EvdP
04-04-16, 21:17
Heul iets anders, maar ook een Cobb overwogen? Met cobblestones ist geen open vuur en rookt alleen de 1e 2 minuutjes..

Gevoelsmatig vind ik gloeiende kolen of briketten ook geen open vuur, maar ik vermoed dat het juridisch wel zo zit.

Geitekaas, weet je al voor welke regel, of van wie je te duchten hebt? Gemeente, woningstichting, VVE?
Voordat je opties uitsluit zou ik toch goed uitzoeken wat er wel en niet is toegestaan.

Smart
04-04-16, 21:33
Gevoelsmatig vind ik gloeiende kolen of briketten ook geen open vuur, maar ik vermoed dat het juridisch wel zo zit.

Geitekaas, weet je al voor welke regel, of van wie je te duchten hebt? Gemeente, woningstichting, VVE?
Voordat je opties uitsluit zou ik toch goed uitzoeken wat er wel en niet is toegestaan.

Deze tekst komt van de site van Cobb:

Hoe werkt de Cobb?

De Cobb is een veelzijdige barbecue waarmee u op een veilige manier kookt. De Cobb werkt op barbecuebriketjes of op een Cobble Stone, een zuinige briket van duurzame materialen. Bij het aansteken van de Cobb zal er wat rookontwikkeling zijn, maar dit is na enkele minuten verdwenen. Daarna is de Cobb rookvrij. Terwijl u het eten bereidt, is er geen sprake van open vuur.

Tijdens het gebruik blijft de Cobb aan de buitenkant koel. Hierdoor kan de Cobb op ieder oppervlak neergezet worden en staat hij stabiel op rubberen voetjes. Dit maakt deze barbecue veilig. Deze barbecue zal dus ook geen brandplekken in bijvoorbeeld het gras achterlaten.

Of het daadwerkelijk juridisch onderbouwd is durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ze hebben het bewust in meerdere talen op de site gezet ivm bijv. de franse wetgeving.

Geitekaas
04-04-16, 21:42
Cobb is een fijn ding. Ik heb er eentje gehad maar voor mij ontbrak er toch te veel. Tevens is en blijft het vuur.
Ik ga richting Antwerpen en dan hoogstwaarschijnlijk in het centrum. Mij is reeds door vrienden verteld dat op een verdieping met balkon het niet toegestaan is. Echter, ik hoop in een begane grond woning te komen met mss een binnenplaatsje. Ik wil iig mijn opties weten. Mijn grote bak van Weber zal er uit moeten, dat weet ik bijna zeker. In geval van een balkon wil ik weten of electrisch te doen is. Misschien een aparte tuin huren voor te bbq-en�� Haha!

bosbeest
06-04-16, 00:30
Hoi,

Q1400/2400 zijn op zich best te doen, maar ik vind ze qua temperatuur maar moeilijk te regelen, en ze worden (lees Q2400) niet heet genoeg.
Pas geleden op een Q2400 courgettespiesen gegrilld, ik had het idee dat het heter had gemoeten, echter kon de Q niet harder.

Groet,

Bosbeest

Geitekaas
06-04-16, 02:38
De 2400 is natuurlijk groter dus wellicht te groot?
Was de klep dicht?

Smart
06-04-16, 07:52
Dan nog, stroom gebruik is van beide hetzelfde, de 2400 heeft een alu hitteschild. .

Je kunt beter de deksel van de 1400 aan de binnenkant voorzien van alu folie.

Geitekaas
06-04-16, 10:32
Dat bedoelde ik toch? Ze gebruiken evenveel en de 2400 is een stuk groter. Meer inhoud om te verwarmen.

OsFa
07-04-16, 17:45
Ik vrees (maar weet dat vooralsnog niet zeker) dat open vuur verboden is.
Gas lijkt me ook de keuze als het kan. Een BGE of Kamado zal wss geen optie zijn.
Ik lees zo af en toe wat op duitse fora en hier en vind te weinig info helaas.

ahh... bingo... open vuur!

Als open vuur niet toegestaan is MAG je van de politie wel gewoon bbq-en hoor:

“Behalve barbecueën, koken, tuinfakkels en een vuurkorf is feitelijk elk vuur verboden”

enne: een weber is geen open vuur omdat je deze met deksel kan afsluiten (bron: hele vriendelijke wijkagent)

Geitekaas
07-04-16, 20:44
Zeer vriendelijk dan! Alleen de vraag is of dat ook betrouwbaar is... Het zou mooi zijn.

bosbeest
10-04-16, 23:22
De 2400 is natuurlijk groter dus wellicht te groot?
Was de klep dicht?

Yep, de deksel was bijna de hele tijd dicht, probleem is dat de Q2400 hetzelfde element gebruikt als de Q1400, ik meen iets van 2300 watt.
Weber heeft dit proberen te ondervangen door bij de Q2400 het deksel dubbelwandig te maken, maar dat is naar mijn mening te weinig.

Groet,

Bosbeest

Smart
11-04-16, 00:04
Bijna,2200 watt. [emoji16]

Smart
11-04-16, 00:06
Of ben ik nu een smartass?[emoji23]

Eigenhymer
11-04-16, 08:22

Jep... :Lolsign: maar zonder smartass is het een stuk minder leuk hier :-D

Meatlove
11-04-16, 11:30

Smart ass. :Lolsign:

bosbeest
11-04-16, 23:59
Dan nog, stroom gebruik is van beide hetzelfde, de 2400 heeft een alu hitteschild. .

Je kunt beter de deksel van de 1400 aan de binnenkant voorzien van alu folie.

Hoi smartass;-)

De Q1400 wordt naar mijn idee wel warm genoeg, gaat om d 2400 :angelnot:

Groet,
Bosbeest

Smart
12-04-16, 00:10
Ja maar. .. Ik geef uiteraard alleen mijn voorkeur aan. ;-)

Joop130
12-04-16, 01:56
als buitensporter en BBQ liefhebber ben ik ook erg nieuwsgierig naar de juridische vertaling van het woord open vuur.

mijn idee is dat het meer me rook te maken heeft dan met vuur.

dit weekend lekker lamskoteletten gemaakt op WGA , ja dan is er een rook pluimpje , mijn houtskool geeft geen rook , waar ligt de grens cq probleem?

Geitekaas
29-04-16, 00:53
Ik denk dat dat wel zo is maar zie maar eens dat te beargumenteren als je op een klein balkon een Qtje aan het doen bent.
Ik denk dat ik dat gewoon moet vermijden.

Eigenhymer
29-04-16, 09:57
Open vuur is een niet van de buitenlucht afgeschermde warmtebron.
Daaronder kun je bijv. een sigaret, aansteker, kampvuur, barbecue of een gasbrandertje verstaan.
Je kunt dus eigenlijk alles waarbij je het vlammetje of vuurgloed kunt zien afschrijven.

Als er uitzonderingen zijn moet dit specifiek vermeld worden.
Rookverbod word over het algemeen extra toegevoegd omdat mensen vaak denken dat dit geen open vuur is.

Driekje
02-05-16, 12:10
Ik heb hier zowel gas als Electric h staan, beide odc. Mag je gerust proberen. Elektrisch is leuk maar rookt enorm. Alles dat lekt verbrand. Krijg je geen fijne buren van. Gas is top.