PDA

Bekijk Volledige Versie : Seasoning gebruikte DO mislukt.

Hakar
11-03-16, 13:16
Eergisteren kreeg ik een gebruikte DO.
DO was vuil, deksel bovenkant grijs, deksel binnenkant mooi zwart.
Pan binnenkant wisselend mooi zwart en delen grijs of roest.

Dus idee van schoonmaken en opnieuw seasonen.
Alles gewassen in een sopje, daarna een poos in de oven om alle vocht kwijt te raken, en daarna alle met Crisco ingevet en op 220 in de oven voor een uur.

Resultaat was niet wat ik er van had verwacht, mijn potkacheltje ging vorig jaar super.
Pan is ongelijkmatig verkleurd, buitenkant eerder bruin dan zwart.
Binnenkant redelijk zwart, maar met goudkleurige puntjes er in.
Deksel heeft op de bovenkant allemaal loopsporen, binnenkant is mooi zwart.

Fout die ik heb gemaakt, is de pan gewoon rechtop in de oven te zetten i.p.v. op zijn koppie.
Mogelijk is daarom op de bodem een blaar ontstaan die ik nadien zo weg kon vegen en er een niet ingebakken deel van de bodem naar voren kwam.

Mijn idee is dat het geheel niet goed schoon was voor ik de Crisco heb aangebracht.

Struinend op internet en in dit forum las ik dat menigeen de Bbq hoog opstookt om roosters schoon te maken.
En iemand zet de pan direct op gloeiende houtskool of in een houtvuur om de pan roodgloeiend te maken en daarna schoon.

Nu heb ik een potkacheltje als BBQ, en vraag me af of het schoonbranden van een DO daar op gaat lukken.

Resultaat van mijn poging gisteravond.

http://i2.photobucket.com/albums/y21/Hakar/WP_20160310_20_11_32_Pro_zpsq1sbcv3x.jpg (http://s2.photobucket.com/user/Hakar/media/WP_20160310_20_11_32_Pro_zpsq1sbcv3x.jpg.html)

http://i2.photobucket.com/albums/y21/Hakar/WP_20160310_20_11_32_Pro_zpsq1sbcv3x.jpg (http://s2.photobucket.com/user/Hakar/media/WP_20160310_20_11_32_Pro_zpsq1sbcv3x.jpg.html)

http://i2.photobucket.com/albums/y21/Hakar/WP_20160310_20_11_39_Pro_zpsj2ss25i1.jpg (http://s2.photobucket.com/user/Hakar/media/WP_20160310_20_11_39_Pro_zpsj2ss25i1.jpg.html)

pa1ntje
11-03-16, 22:15
pan op de kop , in meerdere sessies crisco er op niet te veel in 1 x , temp op 250 ongeveer
vantevoren goed ontvetten , schoonspoelen en droog stoken

hertekop
11-03-16, 22:25
inderdaad meerdere sessies, en temp mag best wel wat hoger zijn, eerst ff schuursponsje weer over de bodem, e wat je al zei, op de kop is goed

grtn hertekop

joeyckmans
12-03-16, 07:19
Yep op z'n kop, insmeren en ik doe na een tijdje de pot er effe uit om nog eens met een doekje door te gaan.

Hakar
12-03-16, 20:25
Okay op de kop in de keukenoven, die haalt net de 250.

@ Pa1ntje.
Ontvetten; volgens de tutorial kan dit gewoon met een heet sopje.
Kent u nog meerdere ontvettingsmethodes die mogelijk beter zijn?

@ joeyckmans.
Dat er even uithalen, laat je het dan ook koelen?
Ben nu met twee vingers aan het typen, omdat de ovenhandschoenen de temp van de pan niet konden weerstaan bij de eerste sessie.

pa1ntje
12-03-16, 20:42
afwasmiddel sopje heet , met schuurspons is prima

spiffs
13-03-16, 09:06
je smeert er al snel teveel in, dus net als Jo, check ik na een tijdje en veeg het overtollige even weg.

joeyckmans
13-03-16, 11:24
Okay op de kop in de keukenoven, die haalt net de 250.

@ Pa1ntje.
Ontvetten; volgens de tutorial kan dit gewoon met een heet sopje.
Kent u nog meerdere ontvettingsmethodes die mogelijk beter zijn?

@ joeyckmans.
Dat er even uithalen, laat je het dan ook koelen?
Ben nu met twee vingers aan het typen, omdat de ovenhandschoenen de temp van de pan niet konden weerstaan bij de eerste sessie.

Nope, niet laten afkoelen, gewoon doekje erdoor en er terug in.

Mac
13-03-16, 12:33
(Lijnzaadolie (supermarkt) zorgt voor een hardere, en betere non stick laag, dan Crisco)
Dat wil niet zeggen dat het niet met Crisco kan, maar het resultaat is minder dan met lijnzaadolie.

Smeer je gietijzer goed in met lijnzaadolie, en probeer vervolgens met een schone doek om de aangebrachte olie er weer af te vegen.
Dat lukt natuurlijk niet, maar daardoor blijft er een hele dunne filmlaag zitten op je gietijzer.

Bak deze dan voor 1 uur af op een zo hoog mogelijke temperatuur. (een oven gaat meestal niet hoger als 250C, maar hoger is beter)
Herhaal deze stap dan 6x.

Eerlijkheid gebied mij te zeggen, dat ik na de 5e keer ben afgehaakt, maar ook dan is het resultaat nog altijd super. :angelnot:

Als de resultaten na het seasonen tegen zijn gevallen (geen mooie egale laag, bruine kleur en/ of plakkerig), dan komt dat 1 of meerdere van de hier onderstaande redenen. (dat geld natuurlijk ook voor Crisco)

Te veel olie/ vet gebruikt.
Te lage temperatuur gebruikt
Te korte baktijd

Doe er je voordeel mee

Mac

Hakar
13-03-16, 12:45
@ joeyckmans.

Zal ik eerst op zoek moeten naar een paar goede hittebestendige ovenwanten of handschoenen :help:
Die ik heb (had) lieten de hitte van de DO na 220 graden een uur in de oven volledig door.
Vandaar het twee vingers typen, van beide handen 2 duimen en vier vingers met witte blaren nu.
tikken op het bord doe ik nu met beide ringvingers :banghead:

joeyckmans
13-03-16, 18:00
@ joeyckmans.

Zal ik eerst op zoek moeten naar een paar goede hittebestendige ovenwanten of handschoenen :help:
Die ik heb (had) lieten de hitte van de DO na 220 graden een uur in de oven volledig door.
Vandaar het twee vingers typen, van beide handen 2 duimen en vier vingers met witte blaren nu.
tikken op het bord doe ik nu met beide ringvingers :banghead:

euh, ik gebruik gewoon lashandschoenen. Ok die zijn ondertussen ook al redelijk geseasoned :)

Hakar
26-03-16, 00:02
Zo.

De brandblaren zijn genezen,handschoenen met een redelijke hittebestendigheid zijn gevonden, en eergisteren was het tijd om de DO te gaan behandelen.
Lang gedubd ook hoe en wat te doen, omdat het vermoeden bestond dat er nog een oude season in of op pan zat voor ik er aan begon de eerste keer.
Hieruit voor het volgende gekozen, en daarmee in de ochtend om 10 uur gestart.

In een afgeschermd stukje van de niet te grote tuin, de zand badplaats voor de vogels omgetoverd tot een stookplek.
Dit door een paar klinkers, fijnmazig betongaas en een doorgesneden 60 liter vat op elkaar te stapelen.
Daarna houtskool er in, en de boel lekker wit opgestookt.

Intussen de vorig jaar gerestaureerde Peiga Grill er bij gehaald, en deze ook voorzien van houtskool.
Ook deze lekker wit en dus heet opgestookt.

Daarna op beide lekker door verhitte stookplekken zowel de pan als de deksel gelegd.
Deze lekker met rust gelaten, maar wel af en toe even kijken.
Uiteraard de hoeveelheid kolen in de gaten gehouden, en waar nodig per enkele stuks nieuwe bijgevoegd.

Gedurende de tijd werden de deksel en de pan uiteraard lekker warm, en nog later heerlijk heet.
Bijverschijnsel was dat er witte vlekken op de oppervlakken verschenen.
Die witte vlekken verdwenen vrijwel in het niets, waarna er een dun wolkje wit spul overbleef.
Even blazen in de pan, of over de deksel, en het witte was weg.

Dit alles lekker tot ongeveer 18.00 uur zijn gang laten gaan, en toen alles lekker langzaam laten afkoelen.
Er was regen in aantocht, en daarom rond 21.00 uur de pan en de deksel die nog flink warm waren, in de berging op twee dikke houten blokken gelegd.
Verder alle met rust gelaten, vanwege gisteren geen tijd.

Vandaag deksel en pan bekeken, en beide waren voorzien van een laag droge roest.
Met een licht vochtig staalwolletje de boel opgeschuurd, en daarna in een heet sop flink doorgeschuurd, en schoongemaakt.
Daarna in de huis en keuken oven op circa 125 graden de boel laten uitdampen voor ongeveer een half uur.
Crisco heel dunnetjes opgebracht, en daarbij handig gebruik gemaakt van de warmte die nog in de deksel en de pan zaten. :-)
Dit minstens een uurtje in de reeds genoemde oven op 250 plus wat er volgens de externe thermometer nog meer bij kwam.
(Externe gaf 270 aan)
Dit 6 keer herhaald, en mijn DO heeft een mooie egale zwarte kleur,op plekjes na.

Morgen buikspek halen bij de ECHTE slager.
Dan eerst de zwoerd er af en lekker in de DO.
En dan......
Speklappen in de DO.

Tijden