PDA

Bekijk Volledige Versie : Q the Book maart 2012 - De best gemarineerde kipkebab met Rozemarijn-rozijnenbrood

Hugo
01-03-12, 21:15
Het is weer zover, het is de eerste van de maand en tijd voor een nieuwe Q the Book uitdaging. Deze maand is het recept afkomstig van BBQVirus.

Bron van beide Recepten : Jamie Oliver

Bak eerst je brood en daarna de Kip kebabs op de Q.

De best gemarineerde kipkebab

Voor 6-8 personen
• 500 g kipfilets van biologische kip
• 4 courgettes, in de lengte in heel dunne plakken gesneden
• 6-8 spiesen of takjes verse rozemarijn, onderblaadjes verwijderd en topjes in tact

Voor de marinade
• handje verse koriander
• handje verse munt
• 3 teentjes knoflook
• 6 bosuitjes
• 1 verse rode peper
• rasp en sap van 1 citroen
• zeezout en vers gemalen zwarte peper
• olijfolie

Snijd de kip in stukjes van 2˝ centimeter en doe die in een kom. Blancheer de repen courgette 30 seconden in kokend water met zout en laat ze in een vergiet afkoelen. Pureer alle marinade-ingrediënten met uitzondering van de olie in een foodprocessor en roer de pasta met wat olijfolie glad. Schep de marinade goed door de stukjes kip en laat alles een uur staan. Weef dan de courgettereepjes tussen de stukjes kip aan spiesen of rozemarijntakjes. Gril ze in ongeveer 5 minuten gaar, draai ze regelmatig om. Controleer of de kip gaar is door een blokje door te snijden.

Rozemarijn - rozijnenbrood

Ingrediënten
1 grote bos verse rozemarijn, gebruik alleen de blaadjes
500 gr. rozijnen, kleingesneden.

Bereidingswijze
Maak allereerst het basis broodrecept en voeg de rozemarijn en rozijnen bij het begin van stap 3 toe. Eventueel moet je nog wat bloem toevoegen als het deeg plakt. Ga verder met het basisrecept tot het deeg mooi elastisch is en laat het dan 30-60 min. rijzen. Halveer het deeg en kneed er nog wat bloem door, je kunt er iedere vorm aan geven die je wilt, maar ik maak er twee lange broden van. Bestuif ze met bloem en laat ze weer rijzen tot ze in volume vertweevoudigd zijn. Kerf het brood over de hele lengte in met een heel scherp mes (soms steek ik een takje rozemarijn in ieder brood) en bak het in de op 180*C. voorverwarmde oven BBQ of DO in ongeveer 25 min. goudbruin en knapperig. Laat het brood afkoelen voor je het aansnijdt.

Basis Brood Recept
Ingrediënten
30 g verse gist of 21 g gedroogde gist (3 zakjes van 7 gram)
30 g honing (of suiker)
6 1/4 dl lauw water
500 g bloem van harde tarwe
500 g semolina (fijn griesmeel)
30 g zout
wat extra bloem en semolina om mee te bestuiven

Bereiding
voorbereiding:
Fase 1 : Los de gist en honing (of suiker) in de helft van het lauwe water op.

Fase 2 : Maak op het grootst mogelijke stuk schoon werkvlak (zelfs een grote schaal kan, als je weinig ruimte beschikbaar hebt) een berg van bloem, semolina en zout. Maak een kuil in het midden. (Indien mogelijk is het beter om de bloem en de semolina van tevoren op te warmen.)

Fase 3 : Giet het opgeloste gistmengsel in het kuiltje en maak met vier vingers van je ene hand ronddraaide bewegingen, vanuit het midden naar buiten werkend, zodat je geleidelijk droge ingrediënten door het gistmengsel werkt, tot dat is opgenomen. Giet dan de andere helft van het lauwe water in de kuil en werk geleidelijk alle bloem erdoor, zodat je een smeuďg deeg krijgt. (Het kan zijn dat sommige bloemsoorten wat meer lauw water nodig hebben, dus schroom niet om de hoeveelheden aan te passen.)

Fase 4 : Kneden ! Dit is het leukste gedeelte, het deeg rollen, duwen en vouwen, steeds opnieuw, wel 5 minuten lang. Hierdoor ontwikkel je de structuur van het deeg en de gluten. Als er deeg aan je handen blijft kleven, wrijf ze dan gewoon langs elkaar, met wat extra bloem ertussen. Je kunt de fasen 2, 3 en 4 door een foodprocessor laten doen, als je dat wilt. Gebruik dan de deeghaken.

Fase 5 : Bestuif nu je handen met bloem en strooi wat bloem op het deeg. Vorm het deeg tot een slappe bal en leg die op een bakplaat. Kerf het deeg in met een mes, dat ontspant het deeg en laat het sneller rijzen.

Fase 6 : Laat het brood de eerste keer rijzen. In principe willen we dat het in volume verdubbelt. Dit is waarschijniijk het juiste moment om de oven BBQ aan te steken / voor te verwarmen. Je wilt een warme, vochtige, tochtvrije plek om het brood zo snel mogelijk te laten rijzen, bijvoorbeeld bij het fornuis, in de bordenwarmer of gewoon in een warme kamer. Je kunt het deeg afdekken met huishoudfolie als je het sneller wilt laten rijzen. Door het rijzen rijpt het aroma van de bloem. Het proces neemt, afhankelijk van de omstandigheden, 40 minuten tot 1 1/2 uur in beslag. Laten we het even over rijzen hebben, zodat je weet wat er gebeurt. De gist wordt in de warmte van het lauwe water gevoed door de honing of de suiker. In theorie zijn de drie dingen die alle bacterien nodig hebben om te groeien : warmte, vocht en voedsel. Elk teveel van deze drie dingen zal de gist doden. (Evenals zout, dat we gebruikt hebben om het brood op smaak te brengen. Brood zonder zout is niet half zo lekker, maar zout remt het rijzen in zekere mate.)
Bereiding:

Fase 7 : Oké, het deeg is in volume verdubbeld, nu is het tijd om het terug te slaan. Kneed en sla alle lucht uit het deeg, ongeveer 1 minuut lang.

Fase 8 : Geef het deeg de vorm waarin je het brood hebben wilt - rond, plat, gevuld of hoe dan ook - en laat het een tweede keer op een warme plek rijzen tot het deeg in volume verdubbeld is. Als je denkt dat het deeg nog niet voldoende gerezen is, laat het dan nog wat langer rijzen en ga na of het plekje warm genoeg en vrij van tocht is.

Fase 9 : Nu is het moment gekomen dat je het brood gaat bakken. Zorg dat je na al dat harde werken de zaak nu niet verknoeit. Je wilt de lucht in het brood houden, dus ga er niet ruw mee om, maar zet het heel teder in de BBQ of DO. Bak het brood op de temperatuur en gedurende de tijd die in het betreffende recept is aangegeven, of tot het brood gaar is. Je kunt horen of een brood gaar is door op de onderkant te kloppen (als het brood in een vorm zit moet je het brood daaruit halen) : als dat hol klinkt, is het brood gaar, als het niet hol klinkt, laat het brood dan wat langer bakken.
Leg het brood op een rooster om af te koelen.

haxquiz
02-03-12, 00:18
Dit hoort ook in combinatie gegeten te worden?

BBQvirus
02-03-12, 00:57
Ja leuk toch, de rozemarijn van het brood (blaadjes) en de stengels met kroon voor de kebabs op te grillen .

EvdP
02-03-12, 10:32
Over uitdaging gesproken, brood bakken, veel succes allemaal;-)

boesh
02-03-12, 15:03
Voor de marinade... hoeveel is "een handje"?

BBQvirus
02-03-12, 15:59
Ongeveer 2 a 3 eetlepels schat ik.

ystava_nl
08-03-12, 22:48
Het zijn wel weer ongelofelijke hoeveelheden, 1,5 kg brood en 500 g kip voor 6 tot 8 personen, moet dat niet andersom ?

Een heel brood weegt 800 g geloof ik, dus ik ga de hoeveelheden sowieso aanpassen :)

Wat mij verbaasd is de verhouding verse gist versus gedroogde gist. Normaal is 3 gram verse 1 gram actieve gedroogde gist.
Ik weet dat er nog ergens een versie van gist is die eerst nog geactiveerd moet worden (en hiervoor staan de stappen ook in het recept), maar die is hier moeilijk te krijgen. De gist van Levure (in pakjes van drie) is actieve gist die niet eerst hoeft te worden opgestart met een water/suiker mengsel. Paul Hollywood (top bakker in engeland legt het uit in het volgende filmpje (die focaccia moet ik nog steeds maken) :

http://youtu.be/IJSS-bPhKvU

Desalniettemin ga ik de gegeven procedure zo veel mogelijk volgen, en gezien de aversie hier tegen rozijnen, wel met cranberries :-p

P.S. Ik vind het WEL een leuke opdracht !

spiffs
09-03-12, 07:54
check!