PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke q voor mij?

Whisky1967
18-07-11, 21:30
Beste mensen,
Dit forum biedt al veel info over verschillen, kwaliteiten, do's en don'ts, voor en nadelen etc. Bijzonder goed leesvoer en het helpt me bij het maken van mijn keuze. Toch heb ik nog wat advies nodig.

Allereerst wat info over het te verwachten gebruik:
het gezin bestaat uit mijzelf: carnivoor, lekkerbek, alleseter
Mijn vrouw: vegetariër (wel vis), lekkerbek, laat mij gewoon m'n gang gan met de q
2 kinderen: 7 en 9 jaar eten nog niet zo heel veel, dat komt nog wel.
Regelmatig leg ik dus lekker een stukje vlees naast een gevuld courgette, of aubergine met geitenkaas. Ook komen er af En toe wat mensen eten en dan vind ik het leuk wat groter vlees (van 1-2 kilo) te gebruiken.

Ik zoek dus een q waar ik makkelijk verschillende gerechten in kan maken. Dat lukt nu best goed in een Weber 47, maar ben eigenlijk wel toe aan de "next level".

Welke q heeft de mulitfunctionaliteit die ik zoek?

Alvast dank

Hugo
18-07-11, 21:33
Echte multifunctionals zijn de ceramische Q's zoals de Big Green Egg, daar kun je op grillen maar ook low en slow.

Frits
18-07-11, 21:37
Een eitje kan je zien als een next level, maar wel een level met een prijskaartje.

Grotere stukken vlees gan makkelijker op een 57 ipv 47 maar dat spreekt voor zich.

hertekop
18-07-11, 21:38
Hugo +1 maar dat is ook een next level in je portemonee,
ik zou voor een 57 er gaan of voor een WSM, een UDS behoort tot de mogelijkheden ( ik moet gaan uitvinden of ie echt werkt)

kijk voor de eerste twee eens op marktplaats, dan heb je redelijk veel keuze in mooie gebruikte apparaten

grtn hertekop

Big Willie
18-07-11, 21:42
de rest +1

enneh hertekop: die werkt wel ;)

Whisky1967
18-07-11, 21:44
Een ei heb ik idd naar gekeken. Heeft iemand ervaring met het maken van verschillende gerechten tegelijkertijd. Nu maak ik op m'n Weber vlees en vega; ik leg de briketten aan de zijkanten dan kan ik op direct vuur een steak en op indirect vega maken. Kan dit ook met een ei?
En begrijp ik goed uit eerdere draadjes dat het verschil tussen tussen de kamado's veelal persoonlijk is?

joeyckmans
18-07-11, 21:51
Wat bedoel je met een next level? Op een 47 of een 57 kan je al verschrikkelijk veel dingen klaar maken. Multifunctionaliteit ligt voor een groot gedeelte aan het mannetje. Als je budget het kan trekken, waarom geen BGE? Maar je hebt een 47, opteer dan voor een bijkomende 57 of een WSM. Of mss een WGA, PHUBAR kan je alles vertellen over de veelzijdigheid van een WGA.

Whisky1967
18-07-11, 22:02
Ja next level is nog wel wat vaag. Misschien zoek ik wel gewoon argumenten om een keramiek te kopen. Het heeft allemaal geen haast, maar als ik iets koop wil ik wel een aanschaf doen waar ik geen spijt van ga krijgen. (had ik maar een grotere gekocht, of juist een kleinere, had ik maar een ovale gekocht, of juist die ronde enzovoort). Het bedrag wat zo'n apparaat kost is net teveel voor een impulsaankoop :). Ik wil best een bge bedrag betalen, maar dan moet ik gewoon iets langer sparen.

Marnix
18-07-11, 22:09
Voor een ei heb je verschillende accesoires om tegelijk direct en indirect te grillen. Bijvoorbeeld deze (klikkerdeklik) (http://www.biggreenegg.eu/nl/koken_detail.php?pid=13). Ik heb deze zelf nog niet geprobeerd. Voor alleen indirect is er natuurlijk de platesetter.

Een andere keramische Q is de Primo. Die heeft een firebox devider waarmee je een deel van de Q voor indirect kunt gebruiken.

Ik zou sowieso adviseren je huidige Q ook te houden, wat je ook koopt. Altijd handig als je dingen op verschillende temperaturen wilt maken die ongeveer gelijk klaar moeten zijn.

Marnix
18-07-11, 22:16
Daar ben ik nog even. In dit (klikkerdeklik) (http://www.bbqforum.nl/forum/showthread.php?6240-Kiezen-met-het-verstand-of-het-gevoel-WSM57-of-BGE-Large) draadje mijn geestelijke worsteling van een dik jaar geleden over de keuze tussen de WSM en de BGE. Uiteindelijk werd het (door een verwarmingsketel die stuk ging en vervangen moest worden) een WSM47. Ik heb er ontzettend veel plezier mee gehad, maar er staat nu - een jaar later - toch een Ei in m'n tuin...

pavv
18-07-11, 22:18
oh... en Bram hééft al een WGA hoor..... deze:

(ik heb er vorige maand nog op ge-Q'd)

http://fulco.home.xs4all.nl/div/weber/webergo-any.jpg

weberitis
18-07-11, 22:50
Zou zeker ook naar Primo kijken (YouTube). Door het eivormige rooster van de junior en XL kun je perfect schuiven met eten en direct en indirect aan de gang gaan. WSM is echt een smoker, en daardoor iets minder flexibel tov bv een Primo of een BGE.
De 47 zou ik iig nooit wegdoen,

Whisky1967
18-07-11, 23:12
oh... en Bram hééft al een WGA hoor..... deze:

(ik heb er vorige maand nog op ge-Q'd)

http://fulco.home.xs4all.nl/div/weber/webergo-any.jpg

He die komt me bekend voor ;). En ja het bewijs is geleverd, ik heb een wga. Voor op reis heerlijk om te kunnen q'en. Voor een groter gezelschap als extra capaciteit: handig, maar niet optimaal.

Bram Coomans
23-07-11, 00:29
....Misschien zoek ik wel gewoon argumenten om een keramiek te kopen...
Ik denk dat je het al weet... Maar welke heh?
Vraag je vrouw welke (kleur) ze mooi vindt zou ik zeggen....