PDA

Bekijk Volledige Versie : Kwaliteits verschil tussen Big green Egg, Primo of de Grill Dome?

ropeti
16-05-11, 18:50
Beste forumleden,

Na een jaartje of 4 op een Weber Genesis E-320 (gas) te hebben gegrild, begin ik nu toch de geur en smaak te missen van houtskool.
Door dit gemis ben ik me aan het orienteren voor 1 van de hierboven beschreven BBq's.
Op dit moment heb ik er twee gezien waaronder de Big Green Egg en de Gril Dome.
Wat ik me afvraag is of er kwaliteits verschil tussen deze keramische BBq's zit.
Hetgeen wat mij aanspreekt op de Grill Dome is het RVS beslag dat is gebruikt en dat hij wat meer smoelt dan bv de Big Green Egg.
Natuurlijk zegt het uiterlijk helemaal niets over de kwaliteit van het ei.
Zoals op vele forums: zoveel mensen en zoveel meningen, maar wil toch eens graag voor mezelf jullie meningen hierover ventileren.
Ik hoor graag van jullie.

Bvd en mvg,

Robert

Gerard777
16-05-11, 19:16
Hey, je vergeet de Kamadojoe ;-)

ropeti
16-05-11, 19:33
Hoi Gerard,

Excuus, deze was ik idd helemaal vergeten.
Wat heeft jou doen beslissen om de Kamadojoe te kopen ipv de andere merken?

Grt,

Robert

Frits
16-05-11, 20:17
Robert, je kan natuurlijk op uiterlijk afgaan maar ik zou ook vooral kijken naar degelijkheid, de hoeveelheid verkrijgbare accesoires en de geboden service.

BGE is een merk dat al vele jaren staat, over Primo hoor ik hier ook veel goede geluiden. Grilldome heb ik hier voorbij zien komen bij Mike en die was niet helemaal positief.

Ga vooral eens kijken waar je ze echt kan vastpakken, openen en wellicht ook gebruiken.

Gerard777
16-05-11, 22:59
Ik heb voor KJ gekozen, omdat nog niemand op dit forum er eentje heeft ;-)

Harry
16-05-11, 23:15
Ik denk dat kooktechnisch er geen merkbare grote verschillen tussen de merken zit. Alleen vormgeving, looks zijn anders. Er zijn op YouTube allerlei testen te vinden tussen de merken. De meeste merken lopen al jaren mee en wanneer het crap zou zijn zou je het in Amerika niet zo lang volhouden lijkt mij. Dan hebben ze geen bestaansrecht. Gewoon allemaal een keer proberen tijdens een demo dan kom je er vanzelf wel achter wat je wil.

BramBBQ
17-05-11, 17:40
Dit is een vaak terug komende vraag. En terecht. Ik denk dat de gebruikers hem het beste kunnen beantwoorden. Hou er wel rekening dat het geen wellus nietus verhaal word en probeer het een beetje objectief te houden. tot nu toe gaat dat prima!

Bert
17-05-11, 19:42
Wat ik een voordeel van de primo vind is de ovale vorm. Je kunt de vuurhaard in 2 delen opsplitsen en net als in een weber de vuurhaard aan een kant houden. Hierdoor is het mogelijk om toch tegelijkertijd direkt en indirekt te barbecueen. Dat is bij de ronde modellen voor zover ik weet niet het geval. Mocht ik het mis hebben dan is er vast iemand die mij corrigeert:-o. Wat betreft kwaliteit is er tussen de primo en de bge voor zover ik weet niet veel verschil. Van de andere merken weet ik het niet. De Kamado Joe is wel veel aantrekkelijker geprijsd.

Gerard777
17-05-11, 21:35
Bij KJ is het "indirect-en-tegelijk-direct-verhaal" inderdaad niet van toepassing ;-)

M & M
18-05-11, 00:29
Ja, kook technisch zullen ze niet veel voor elkaar onder doen.
Ook qua service zit dat wel goed zover ik weet.... M.u.v. De KJ..... Niet dat die niet goed zou zijn..... Maar dat weet ik niet.

Voor mij was de ruimte op de Oval XL doorslag gevend... T.o.v. De BGE. De Grill Dome kon ik toen nog niet.... Laatst kennis mee mogen maken.... Hij ziet er verschrikkelijk goed en degelijk uit.... En heeft zeker het dikste ceramiek.

Suc 6 met je keuze.... En zoals al eerder gezegt... Ga ze zien en het liefst proberen.

kobold
18-05-11, 00:41
Qua vormgeving geef ik onbewust de voorkeur aan de Primo, vanwege de punten die Bert benoemd.
Deze heeft daarom ook mijn voorkeur, ik heb nog geen argumenten die niet marketing gerelateerd zijn waarom een BGE beter zou zijn als een Primo.
Daarentegen is mijn gebaseerd op mijn beperkte inzicht in deze materie, Maar als ik centen heb voor een porseleinen bak, zou het zomaar een Primo kunnen zijn, ondanks de naamsbekendheid van BGE.

ropeti
18-05-11, 22:38
Leden,

Bij deze wil ik jullie bedanken voor de meningen.
Ik heb voor mijzelf de knoop doorgehakt en besloten om voor een Grill Dome Family te gaan in de kleur, JAWEL wit.
Wat voor mij persoonlijk de doorslag geeft, is o.a het RVS beslag ( ik zit zelf ook in de RVS verwerkende industrie ) en een betere look heeft dan de andere.
Diverse tests op Youtube zitten bekijken waar de uiteindelijke verschillen ten opzichte van het koken nihil zijn.
Wel opvallend vond ik het filmpje Grill Dome vs Big Green Egg chicken ( http://www.youtube.com/watch?v=K8f0u-Vaf6Q&feature=relmfu ).

Vrijdag a.s word de Genesis opgehaald, en het zal niet lang meer duren voordat de Grill Dome hier in mijn tuin staat.
Heeft er iemand nog wat leuke ontwerpen of ideen mbt een tafel waar ik hem in kan gaan zetten?
Ikzelf heb iets in mijn hoofd zitten om er een voorziening in te maken waar ik de voorraad kolen in kan opbergen.
Hoor graag wat ideen..

Grt,

Robert

M & M
19-05-11, 20:57
Gefeliciteerd Robert,

Daar ga je veel plezier van hebben en genieten.:-D

noskos
19-05-11, 22:24
Oooh de witte :-D Mooi!!

Bert
20-05-11, 19:12
Robert kijk dit draadje even na tafel ideeen voldoende. http://www.bbqforum.nl/forum/showthread.php?9446-Op-zoek-naar-tekening-BGE-tafel&highlight=tafel

Harm Scholte
04-08-11, 15:18
Ja, kook technisch zullen ze niet veel voor elkaar onder doen.
Ook qua service zit dat wel goed zover ik weet.... M.u.v. De KJ..... Niet dat die niet goed zou zijn..... Maar dat weet ik niet.

Voor mij was de ruimte op de Oval XL doorslag gevend... T.o.v. De BGE. De Grill Dome kon ik toen nog niet.... Laatst kennis mee mogen maken.... Hij ziet er verschrikkelijk goed en degelijk uit.... En heeft zeker het dikste ceramiek.

Suc 6 met je keuze.... En zoals al eerder gezegt... Ga ze zien en het liefst proberen.

M&M Grill-Dom heeft het dikste keramiek? Alleen de rand is opgedikt verder is hij net zo dik en misschien wel iets minder dik... ;-)

Admin
05-08-11, 19:14
M&M Grill-Dom heeft het dikste keramiek? Alleen de rand is opgedikt verder is hij net zo dik en misschien wel iets minder dik... ;-)
Hee Harm! Leuk je te zien man...

Kan je die bewering met wat cijfers ondersteunen?